Tjänster

Dop•Bröllop•Begravning

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Planerar ni ert bröllop? När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. Kyrkan vill finnas med i viktiga skeenden i ditt liv!

KyrkbröllopVigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Vigseln i kyrkans ordning var länge självklar när ett par bestämt sig för att i kärlek dela livet med varandra.

Att vara sambo är nu en vanlig samlevnadsform, men många tycker att det med tiden känns viktigt att högtidligt bekräfta sina löften till varandra. Det kan ske med stort kalas efter en vigselgudstjänst i kyrkan. Men en vigsel i kyrkans ordning kan också ske på ett enkelt sätt utan stora kostnader. Det är ju löftena och välsignelsen som är det viktiga.

Den som ska gifta sig måste skaffa sig ett hindersprövningsintyg från skattemyndigheten.

Vigsel i kyrkan har vi vanligen på lördagar.

Begravning

Det är alltid svårt att skiljas. Många vill inte vara utan hoppet om ett liv bortom graven. Då blir kyrkan självklar för den sista högtiden på jorden.

På Ingarö ligger kyrkogården runt kyrkan - den vanligaste placeringen på landet. Gustavsbergs begravningsplats är lite undanskymt belägen. Den kom till innan kyrkan byggdes.

Inför döden är vi alla lika. Inför döden är vi alla hjälplösa. Det är alltid svårt att skiljas. Det undgår ingen att fråga sig: var det ingenting mer? Finns det "något bortom bergen, blommorna och sången?" Många vill inte vara utan hoppet om ett liv bortom graven. Då blir kyrkan självklar för den sista högtiden på jorden.

Församlingen har två bårtäcken som lånas ut vid begravningsgudstjänster.
Gustavsbergs kyrka har ett vackert grönt bårtäcke med ljusare inslag och guldbrodyr, i Ingarö kyrka finns ett liknande i blått och silver.

Kyrkan har samhällets uppdrag att sköta begravningsväsendet för alla (undantag är endast Stockholms och Tranås kommuner). Vill någon ha en begravningshögtid utan kristen prägel står vårt gravkapell på Gustavsbergs kyrkogård till förfogande för detta. Under tiden 1 november till 31 mars hålls Gustavsbergs gravkapell stängt.

Dop av barn

Vi samlas för att fira en ny medlem av släkten och familjen. Genom dopet välkomnar vi barnet till församlingen. Även äldre kan döpas.

Dopet är en fest i Guds familj

Den som döps blir i och med dopet medlem i Svenska kyrkan och får ta emot nattvarden.

Du är välkommen att kontakta din församling om du vill bli döpt eller om du vill döpa ditt barn.

SVENSKA KYRKAN DÖPER BÅDE BARN OCH VUXNA

Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Du behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Tvärt om - dopet är en gåva som bara är att ta emot.

Ett litet barn som döps kan ju inte ens själv uttrycka att det har en tro på Gud och vill tillhöra den kristna församlingen. Längre fram i livet, i konfirmationen, finns däremot möjligheten att säga ja till sitt dop.

VAD FÖRVÄNTAS AV FÖRÄLDRARNAS TRO?

Kanske undrar du, som en hel del andra föräldrar, exakt vad som förväntas av dig. Tänk då på att dopet är en gåva från Gud till det lilla barnet - det hänger inte på din tro. När ett barn döps uttrycker du som förälder en vilja att barnet döps till den kristna tron och att barnet ska få vara en del av den kristna gemenskapen.

Konfirmation

Funderar du på att konfirmeras? Vill du vara med om ett äventyr som skapar minnen för livet? Du kan välja att konfa dig under läsåret eller olika läger på sommarlovet.

Tro, hopp och kärlek

Konfirmation kan sammanfattas med tre ord; Tro, hopp och kärlek. Tron på Gud och våra medmänniskor, hoppet om en bättre framtid och kärlek till oss själva och andra.

Konfirmationen handlar om att ha roligt och träffa nya kompisar. Det är ett tillfälle att prata om stora och spännande frågor: Vad har Gud med mig att göra? Hur är man en bra människa? Vem var Jesus? Konfirmationstiden är en tid att testa och lära om kristen tro.

Konfirmationen är en bekräftelse på dopet, men du behöver inte vara döpt för att vara med. Vill du som inte är döpt bli konfirmerad kan du bli döpt under konfirmationstiden.
I Gustavsberg-Ingarö församling finns det olika alternativ att välja mellan och alla har lite olika inriktningar med olika slags läger.

Det viktigaste med konfirmationen är ändå du, vad du vill och vilka frågor du har. Det du vill och känner blir en viktig del av din konfirmationstid. Är du osäker på vilken grupp du ska välja kan du ringa eller maila oss.