Om oss

Kyrkan i Tiden i Gustavsberg-Ingarö församling är en partipolitiskt obunden nomineringsgrupp som tidigare hette Vår Församling.

Vi vill att församlingen ska utgöra en trygg plats för alla samt erbjuda stöd och gemenskap när det behövs som mest.

Vi hoppas nu på ditt stöd i kyrkovalet för en välkomnande kyrka som är i takt med tiden.

Kyrkan i Tiden står för en öppen folkkyrka där alla är välkomna oavsett bakgrund. Vi bejakar samarbete och samverkan. Vi vill att församlingen ska stå öppen för alla. Vi vill värna församlingens goda ekonomi och vår förhållandevis låga kyrkoavgift. Detta utgör en bra grund för att förbättra och utveckla vår verksamhet till att omfatta fler.

Våra Kyrkor

Askgravlunden vid Ingarö kyrkogård  är färdigställd och invigdes den  4 november 2019 på Alla helgons dag

Gemensam askgravlund är ett alternativ för gravsättning av aska i ett tydligt angivet område. Vid gravsättning i askgravlund är kravet på anonymitet inte lika stort som vid gravsättning i minneslund. Den avlidnes namn finns representerat på en namnplatta i askgravlunden.

Frågor besvaras av kyrkogårdsföreståndare

Tina Sjöberg-Olsson
08-570 380 89

Gustavsbergs kyrka ligger på en kulle "mitt i byn" vid Farstavikens innersta del. Kyrkan byggdes åren 1904-1906 och invigdes första söndagen i Advent år 1907. Stockholmsarkiteten Gustav Ameén fick uppdraget att rita kyrkan av Brukspatron Wilhelm Odelberg. Kyrkan är delvis murad av ett grågult chamottetegel, som är en tegelsort som tillverkades på fabriken av avfallsmaterial från porslinstillverkningen.

Ingarö kyrka som tidigare kallades Pilhamns kapell stod färdigt 1792. Friherre Anders Cederström lät bygga detta "bönehus" till sina anställda på gårdarna Beatelund, Brunn och Bergvik. Kyrkan är byggd i liggande timmer på gråstenssockel. I början av av 1850-talet fick den stående panel.